Külföldi munkavállalás: hogyan oldjuk meg olcsón az utazást?
Az, hogy valaki külföldön dolgozik ma már nem megy különlegességszámba, hiszen egyre többen kényszerülnek arra, hogy a munkanélküliség elől “elmeneküljenek”. Sokan úgy hagyják el az országot, hogy vissza se kívánnak térni, és ha nem hagynak itthon egyetlen családtagot sem, akkor bizony még látogatóba sem igazán jönnek vissza. Az ország határain túl dolgozó, német, angol, osztrák, holland, de akár ausztráliai, vagy éppen amerikai munkát vállaló emberek közt azonban vannak, akik ingáznak, néhány heti, havi munka után hazatérnek, hogy itthon töltsék szabadidejüket családjukkal, barátaikkal. Egy-egy ilyen hazaút persze nem olcsó mulatság, akár saját autóval, akár tömegközlekedéssel érkezik haza az ember. Éppen ezért nem csoda, ha mindenki keresi a lehetőséget, hogy miként tudna a legolcsóbban kijönni az utazási költségekkel.
Persze nagy távolságokból, más kontinensről való hazautazással nehéz a spórolás lehetőségét megtalálni, hiszen az ember nem mindig választhatja meg, hogy mikor szeretne szabadságra menni, és nem biztos, hogy így akciós repülőjegyhez tud jutni. Ugyanakkor az autóval közlekedők előnyös helyzetben vannak, és akik régebb óta ingáznak akár belföldön, akár külföldön, jól ismerik már a tele-kocsi rendszert. A tele-kocsi rendszer már az 1970-es években divatos volt, igaz nem a maihoz hasonló szervezett formában vették igénybe az emberek.
Ez a közös gépjárműhasználatra épülő rendszer számos előnnyel jár. Alapvetően persze az anyagi oldal kerül előtérbe mindenkinél, hiszen mind az autó tulajdonosa, mind a “mellé szegődő” utasok pénztárcájukat szeretnék kímélni a ma már nem túl olcsó üzemanyagárak mellett. Érthető is, hiszen anyagilag nem mindegy, hogy az ember 40-50 000 forintért tankol meg egy hazaút kedvéért, vagy éppen azért, hogy kijusson németországi munkahelyére, vagy netán a felét, harmadát visszakapja, mert útitársakat is hoz, visz magával. Az egy főre jutó költségek csökkentése mellett az utasok számára nyereség, hogy nem egyedül kell a hosszú utat megtenni, hiszen társaságban jobban telik az idő. Persze felvetődhetnek az emberben kétségek, hogy ki mellé is ül be az autóba, de a mai világban, az elektronikai fejlettségnek és az internetnek köszönhetően nemcsak azt lehet feltérképezni, hogy van-e üres hely a célpontunk felé. Arról is nyerhető információ a világhálónak köszönhetően, hogy választott útitársunknál mire számíthatunk, mert a tele-kocsi rendszerrel foglalkozó weboldalak hangsúlyt helyeznek a bizalomépítő statisztikák készítésére is, melyek a sofőr és utas kölcsönös értékelésén alapulnak.
A tele-kocsi rendszernek az egyéni érdekeken túlmutató előnyei is vannak. Ha többen a saját autó helyett spórolásként a közös utazást választják, akkor több autó helyett egy kerül a forgalomba, tehát már csökkenés tapasztalható a forgalomban, továbbá az üzemanyag felhasználás mértéke is csak egy autóra koncentrálódik. Ami pedig még lényegesebb, hogy egy autó széndioxid kibocsátása fogja csak megterhelni a környezetet és így mindenki egészségét.