Népszerű autómárkák: a Peugeot története
Nagyszerűség, könnyedség, büszkeség együtt jellemzik a lassan másfél évszázadra visszatekintő, és méltán híres francia autógyártót, a Peugeot-ot, melyet Armand Peugeot indított útjára. A Peugeot-család ipari tevékenysége már az 1700-as években elindult, igaz, akkoriban még csak kisebb használati eszközöket készítettek. Majd 1810-ben megalapították első gyárukat, és 1842-ben már háztartási kisgépekkel jelentek meg a kereskedelmi piacon. Első autóipari termékük a fémküllős kerekek voltak.
A Peugeot igen hosszú és sikeres utat járt be a kezdeti tevékenységeitől a mai napig, amikor már a Peugeot 308 SW bemutatásán is túl van. A fejlődés első nagy ugrása a Panhard-Levassor névvel fémjelzett négykerekű, villás sebességváltós, hárompontos felfüggesztésű, belsőégésű motorral hajtott autó volt. Ettől kezdve a Peugeot gyár egyenesen menetelt a siker útján, 1899-ben már a 300-as gyártási darabszámot is elérték. Persze újításokban is elöl járt a cég, így például a gumiabroncsot elsőként alkalmazták.
A gyors fejlődésnek köszönhetően a 20. század első éveiben a Peugeot már igazán autószerű járművet alkotott, melyet nem karral, hanem kormánykerékkel lehetett irányítani, és a motor már előre, a motorház alá került. Az 1907-es évben a Peugeot áthelyezte fő bázisát Sochauxba, amely a mai napig fontos szerepet tölt be az autógyár életében. 1912-ben alkotta meg az első túrakocsiját a Peugeot, mely ezután újabb és újabb sebességrekordokat állított fel az elkövetkező időkben a grand prix-n.
Az I. világháború a Peugeot kapacitásait is igénybe vette, és az autógyártás terén mutatott hihetetlen fejlődése egy időre megtorpant. A béke bekövetkezte után, már 1929-ben sikerült újabb, korszerű és egyben újszerű, négyajtós, 23 lóerős gépjárművet a piacra dobnia, a Peugeot 201-et. 1933-ban, a válság után a Peugeot újabb robbanást generált az első összehajtható, elektronikusan nyitható és zárható keménytetejű, áramvonalas modelljével, a Peugeot 402 BL Éclipse Décapotable névre keresztelt autójával. A Peugeot 202-es gyártása volt jellemző a 30-as évek végétől egészen 1949-ig. A II. világháború sem törte meg a neves márka gyártási ütemét, így 1947-ben a Peugeot 203 megjelenése késztette csodálatra az autós világot. 1955-ben pedig már a Peugeot 403-as előnyeit csodálhatták a márka szerelmesei és irigyei egyaránt.
Azt hihették akkoriban, hogy ezt már nem lehet túlszárnyalni, de a Peugeot 404 méltán került a világ élvonalába, számos változatban gyártva: kombi, kabrió, pick-up, kupé. Ezt a típust 1988-ig gyártották, majdnem hárommillió példányban kelt el. Közben, 1979-ben a Peugeot 505 is elkészült, bár nem kapott akkora figyelmet, mint elődje, de praktikussága révén világautó lett, több országban is gyártásra került. 1983-ban került bemutatásra a Peugeot 205, melyet ma is a legtöbben az igazi Peugeot-nak neveznek. Mindezt jól fémjelzi, hogy az évtized autójának is megválasztották, valamint a gyártásának befejezéséig több mint 5 millió példány készült el belőle.
A Peugeot története természetesen a Peugeot 205-össel nem ért véget, 1986-ban a remek futóművel felszerelt családi autó, a Peugeot 405 gurult le a gyártószalagról, majd a Taxi című filmből jól ismert Peugeot 406-os is bemutatkozhatott 1996-ban. 1998-ban a kisautók gyöngye, a “cicaszemű” Peugeot 206 simogatta meg a márka kedvelőinek lelkét, és igen széles körben gyűjthette be rajongóit, hiszen a szerényebben felszerelt, költséghatékony verziótól az exkluzív változattig számos formáéban került ki az autókereskedésekbe. 2001-ben a Peugeot 307 lépett be az autós világba, és bizony könnyedén kedvelté vált elérhető árával, és olyan előnyeivel, mint a kényelmes és tágas utastér, megnyerő külső, remek dízelmotor. Napjainkban pedig a 107, a 206+, 207, 308 és a 407 jelzésű személyautók, valamint a nemrég bemutatott 308 SW érhető el a Peugeot márkajelzése alatt.